blog image

Prognoza następstw pandemii Covid-19 dla gospodarki światowej

W ostatnim czasie kwestie związane z pandemią Covid-19 zdominowały debatę publiczną, gdzie zwrócono uwagę, że poza poważnymi konsekwencjami związanymi ze zdrowiem ludzi, jest to globalna katastrofa o istotnych skutkach również z ekonomicznego punktu widzenia.  

Potwierdza to Oxford Economics, według którego w pierwszym kwartale 2020 roku wzrost produktu krajowego brutto Chin będzie o dwa punkty procentowe niższy niż oczekiwano. Według głównego ekonomisty Standard & Poor’s na region Azji i Pacyfiku Shauna Roache, gospodarka Chin może skurczyć się o 1,2%, jeśli wydatki gospodarstw domowych na transport i rozrywkę w miejscach publicznych spadną o dziesięć punktów procentowych.  

Na poziomie globalnym badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Johna Hopkinsa we współpracy ze Światowym Forum Ekonomicznym oraz Fundacją Billa i Melindy Gatesów potwierdziło te obawy. Zmniejszenie wzrostu produktu krajowego brutto Chin o 1% może mieć 2% wpływ na gospodarkę światową. Tymczasem ogromne straty poniosły akcje linii lotniczych, a także sektor samochodowy i dóbr luksusowych, a straty na głównych chińskich giełdach w Szanghaju i Shenzen wyniosły około 420 mld euro. Wszystko to dlatego, że wirus spowodował nie tylko wysoki poziom ogólnej niepewności, ale także wstrzymanie ruchu milionów ludzi, nie mówiąc już o niespodziewanym zamknięciu wielu fabryk.  

Na przykład japoński koncern wielonarodowy Toyota zawiesił na początku roku produkcję , a koreański Hyundai postanowił wstrzymać działalność z powodu braku komponentów z Chin. Również Starbucks ogłosił tymczasowe zamknięcie połowy swoich sklepów w Chinach, a podobnie prezes Apple Tim Cook zadeklarował zamknięcie jednego sklepu i skrócenie godzin otwarcia pozostałych. Co więcej, według Institute for International Policy Studies (Ispi), 46 linii lotniczych zawiesiło już połączenia z drugim najpotężniejszym krajem na świecie. Decyzja ta będzie miała znaczący wpływ na napływ chińskich turystów na całym świecie oraz silny wpływ na konsumpcję i sprzedaż produktów luksusowych. Aby poradzić sobie z tym kryzysem, rząd chiński postanowił obniżyć oprocentowanie kredytów i zobowiązał się do zapewnienia odpowiedniego poziomu płynności. Z tego powodu Pekin zasilił sektor bankowy kwotą 1 200 mld juanów (równowartość 173 mld dolarów). W porównaniu z epidemią z 2003 roku, która przyniosła globalne koszty w wysokości 40 miliardów dolarów i zredukowała chińską gospodarkę o 0,8%, konsekwencje pandemii Covid-19 mogą być jeszcze bardziej niszczycielskie.  

Tymczasem chiński sektor transportu doświadczył spadku usług o 28,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, z przewagą związaną z cywilnym transportem lotniczym (42%). Następne w kolejności są transport kolejowy i drogowy. Konsekwencje pandemii Covid-19 ujawniły się też w sektorze naftowym, gdzie cena ropy naftowej spadła do 54,5 dolarów za baryłkę, a Iran, który eksportuje duże ilości ropy do Chin, poprosił kraje produkujące ropę o interwencję poprzez zmniejszenie produkcji. Szacunki te potwierdza również Reuters, według którego globalny popyt na ropę w 2020 roku może zmniejszyć się o około pół miliona baryłek dziennie.  

Konsekwencje pandemii Covid-19 będą wyraźnie widoczne również w turystyce. Dość powiedzieć, że w tym ostatnim sektorze konsumpcja obywateli Chin odpowiada jednej trzeciej rynku światowego, a odporność i zdolność zarządzania ryzykiem gospodarki światowej, w tym sektora turystycznego, zostanie wystawiona na próbę.
Social Share