Najpopularniejszymi dziś autami są bez wątpienia SUVy, ale klienci rozglądający się za czymś mniejszym, do wygodnego poruszania się po mieście i nie tylko, chętnie sięgają po crossovery. Nadwozia tego typu są dziś niezwykle modne i popularne i trudno wyobrazić sobie, że początki crossoverów sięgają aż 20 lat wstecz.
Ideą crossovera jest połączenie wielu typów nadwozi. Producenci eksperymentują, łącząc nadwozia typu kombi, hatchback i SUV, często starając się nieco „uterenowić” dany model. Za prekursorów tego nurtu uważa się m. in. Hondę HR-V, Toyotę RAV4 i Forda Fusion właśnie, przy czym mówimy o europejskim Fusionie – na rynku amerykańskim funkcjonuje samochód o tej samej nazwie, tyle że jest sedanem.
Ducha crossoverów wyczuć można już po samej nazwie samochodu: Fusion (ang. fuzja). Miało to być połączenie wielu segmentów – w tym przypadku czerpano z nadwozi typu kombi i minivanów. Auto posada też większy prześwit niż typowa osobówka, choć nie występowało nigdy z napędem na cztery koła. Ford sam określał swój produkt jako UAV, czyli samochód miejski dla aktywnych. Koncept tego auta zaprezentowano we Frankfurcie w 2001 r., rok później Fusion wszedł do seryjnej produkcji.
Fusion to w sporej mierze po prostu mocno zmodyfikowana Fiesta (inny popularny model produkcji Forda). Z Fiestą (oraz Mazdą 2) Fusion dzieli płytę podłogową i wiele podzespołów. Udało się jednak zaprojektować o wiele pojemniejsze i praktyczniejsze nadwozie. Auto jest z jednej strony małe, dzięki czemu dobrze radzi sobie w mieście (również dzięki zwiększonemu prześwitowi), a z drugiej strony przestronne i pojemne, dzięki czemu nie zawiedzie również jako auto rodzinne.
Ford Fusion krytykowany jest za plastikowe, niezbyt ładne wnętrze, choć i tu znajdzie się kilka nowocześnie wyglądających elementów. Stylistyka nadwozia jest dyskusyjna – auto jest praktyczne, ale, jak uważa wielu, bez polotu. Zyskało nieco na delikatnym liftingu, jakiego dokonano w 2005 r.
Choć gama silnikowa jest dość bogata (benzynowe 1.25, 1.4 i 1.6 oraz diesle TDCi: 1.4 i 1.6), trudno spodziewać się wysokich osiągów. Nawet z najmocniejszymi jednostkami Ford Fusion nie jest demonem prędkości. Silniki benzynowe uchodzą raczej za mało oszczędne, w przeciwieństwie do diesli, choć te zbierają różne opinie w kwestii trwałości (lecz nie są jednoznacznie złe, ani obarczone szczególnym ryzykiem poważnych awarii).
Ford Fusion to dość udany eksperyment. Uważa się, że nieco wyprzedził swoje czasy, bowiem trend crossoverów w awangardzie którego się znalazł, dopiero dziś święci triumfy. Jest to samochód o wielu zaletach, ale też niepozbawiony wad. Dziś dostępny jedynie jako auto używane, produkcję bowiem zakończono w 2012 r. Zastąpiły go modele B-max i Ecosport.
Choć od zakończenia produkcji minęło już sporo czasu, Ford Fusion wciąż jest częstym widokiem na ulicach. Auto okazało się dość trwałe i uchodzi za niezbyt awaryjne, a jego walory praktyczne sprawiają, że wciąż znajdują się chętni, by jeździć Fordem Fusion – jednym z pierwszych crossoverów.